sunnuntai 9.7.
Pari edellistä päivää oli ollut liki tymää, nopeasti kuuroilevaa pilvipoutaa. Kuurojen välissä olisi vähän voinut jotain lennellä. Jäi lentämättä. Niin, se mukavuudenhalu. Lahjattomat harjoittelee eikä tässä enää kuitenkaan mitään opi.
Ekan kisapäivän aamulla ei näyttänyt hyvältä. Täysi pilvikatto mutta luoteen suunnalta odotettiin lennettävän kelin ehtivät iltaa kohti. Siis odoteltiin. Koneet toki vietiin radalle.
Starttimestari Timo Pankka ja oma museopurjelentokisatyökalu Std Libelle vielä kovin sumuisessa aamussa.
Uusi briefing, vai usemapiakin, pidettiin kuppilan kulmalla.
Se odottelu ja maltti kannatti. Hinausten siirrtelyn ja tehtävän säädön jälkeen saatiin lopulta parin tunnin AAT eli aluetehtävä työn alle.
Lähtöryhmitys hetki ennen hinausten alkua. Tehtävän suunnassa pilkisti jo jonkun sortin orastavaa keliä.
Hinauksen ja ekan noston jälkeen olin varsin kuutamolla, että ”missäs tässä nyt holdaillaan, missäs se lähtölinja on, kuinka kauas linjasta uskaltaa ja/tai voi mennä… lähdenkö nytkö heti vai vasta kohta ja kuinka myöhään vielä voi…” Siis ihan pihalla, oikeesti mutta positiivisella mielellä. Nyt lennetään ekan kerran viiteentoista vuoteen kisoissa, hiisi vie.
Hetken päästä vaan piti mennä, lähteä tehtävälle, ettei ilta paina päälle. Pitää ehtiä saunaan. Noin vartin yli kolme lähdin reitille ja kyllähän se hirvitti. Oltiin kisatehtävällä.
Ensimmäiselle käännealueelle etenin tosi varovasti. ”Kossu (Koskiniemen Antti) oli PIK:illä tossa justiinsa mutta minnes se nyt meni… jätti mut prkl ypö-yksin, no, ei enempää tonne, prkl tuuli vie, kun ei niin ei vaan löydy hyviä… tuuli painaa etelää kohti…”. Semmosta sadattelua ja pohdintaa.
Käännealueella kävin selkeästi etelämpänä kun muut. Tuuli vei. Tätä kirjoitellessani lokakuussa kahtoin. Ylempänä olisi ollut kivempi lentää mutta pilviraja ei noussut. Alle tonni tuntui jo liki maastolaskulta. 800m oli jo ihan kamalaa. 700m lähenteli katastroofia ja paniikkia siellä ohjaamossa kun siitä maahan on peliaikaa ja liitomatkaa enää kovin vähän.
”Tämä saa nyt tähän suuntaan riittää”. Rakkine ympäri ja kohti toista aluetta idässä. Keli antoi ymmärtää hieman petraavansa. XC-soar yritti ajattaa koko lennon loppuun asti ekan alueen takarajalle. En huomannut tai edes osannut kertoa sille, että olin siellä alueella jo käynyt. Jotain se vekotin siellä alueella asiasta varmaan kyseli mutta kauhusta kankeana en huomannut, että mitä. Onneksi pallerot eli alueiden rajat olivat siinä karttanäytöllä niin tiesi minne pitää suunnilleen mennä. Edes summittaisesti näyttävästä loppuliukulaskimesta ei ollut siis tietoakaan, kun vekotin luuli lennon loppuun asti, että ollaan edelleen menossa sinne ekalle alueelle.
Mitään jättiläishyvää ei löytynyt mutta hissutellen eteenpäin. Jokunen muukin kone näkyi. Forssan kupeessa löysin pari ihan OK nostoa isompien pilvien alta kunhan hetken haroi. Kossu PIKillään ilmestyi samoihin alle. Räyskälän jälkeen löytyi oikeinkin hyvä nosto ja siitä vaan keppiä eteen ja kohti Hämeenlinnaa.
Seuraavaa korkeuden tankkauspistettä (nostoa) ei meinannutkaan löytyä. Hetken oli olo jo semmonen, että kuinkahan tässä käy kun vaan ei osu/löydy. Piti mutkitella ja haeskella. Ai niin, tää oli tämmöstä. Pilviä kyllä niin kun oli olevinaan mutta eihän ne mun toivomalla tavalla pelittäneet. Piti ottaa vekki selkeästi reittisuunnitelmalta vasemmalle ja kas, siltäpä löytyi, ehkä noin 700 metristä (mittarinäyttö QFE), mikä tuntui jo ihan kammotukselta. Rauhassa ylös siis.
Alkoi myös olla vilskettä, kisameininkiä kun muitakin koneita liiteli samoilla kulmilla eri suuntiin, kääntämään ja kääntämästä. Vielä toinen pikku nosto ja liito käännealueelle, ihan pikku hipaisu ja kiireen vilkkaa kotio kohti. TODELLA VARMAN PÄÄLLE loppuliukukorot ihan hatusta. Onneksi oli sillai tuttuja seutuja, että suunnilleen tiesi etisyydet Räyskälään. XC-soarin laskin halusi kiihkeästi edeleen sinne ekalle käännealueelle. Ja kun takana ei ollut yhtään ”oikeaa loppuliukua” Libellellä tehtynä niin olihan se vähän semmosta sun tämmöstä. Kaartjärvi näytti kyllä isolta, vähintään Itämereltä, joksi sitä loppukisan ajan kutsuinkin. Päijänteen nimesin aikanaan Atlantiksi.
Sitä piti vaan miettiä, että Rengon tasalla on matkaa jäljellä noin 20km ja siinä pitää olla korkua yli tonni, sillä pelattiin.
AAT:n lentäminen oli kyllä outoa mutta tässäkin tapauksessa VAIN 10 minuuttia yliajalle. Ihan OK noin vahingossa lennetyksi. Tähän AAT-ajanhallinta -asiaan palataan tuonnempana muina päivinä.
Ja jo ilmassa huomasi, mutta etenkin näin jälkeenpäin katsottuna, että onhan koko päivän lento ihan kauhiaa mutkittelua. Kun AAT:lläkin pitäisi lentää matkaa ”johonkin suuntaan” eikä isoja kaaria alueiden sisällä. Ehkä vähän kelistäkin johtuen, mutta tuli vaan yritettyä pysyä ilmassa ja ylhäällä, ihan sama missä. Reitillä eteenpäin lentäminen unohtui, että pitäisi mennä johonkin määrättyyn suuntaan.
Koko lennon käppyrä SeeYou:sta. Eihän tuo kovin suoraviivaista menoa ole...
Vain pikkuhipaisu toiselle käännealueelle.
Mutta jotakuinkin ehdittiin pikkusaunaankin vaikka aika myöhään lähdettiin reitille eli mainio kisapäivä. Ja jos tuloksia ajattelee, niin edelleni tuloslistalla päätyi vain Suomen edustusmaajoukkueessa lentäneitä pilotteja, joten enemmän kun tyytyväinen sai olla. Ja huokaista helpotuksesta. Peli oli avattu. Ei se nyt sit niin kamalaa ollutkaan... Nyt vaan hammasta purren eteenpäin.
Kisaajilla on vaikeita valintoja illasta aamuun ja aamusta iltaan.
Ja kun itse opin vasta kisojen jälkeen kesällä, että kun Soaringspotin tuloksista klikkaa kutakin kisatunnusta, saa avattua ko. lennon suoraan SeeYou –”ohjelmaan” vaikkei ohjelmaa omistaisikaan. Now you know… Tekniikka ja kehitys kehittyy. Samoin käyttäjä. Itse harrastan tai ainakin yritän harrastaa pääasiassa purjelentoa, en ATK:ta. Ja onhan noita muidenkin toilailuja ihan kiva näin jälestäpäin ihmetellä syysiltojen ratoksi.
tehtävä: https://www.soaringspot.com/en_gb/jannen-kisat-2023/tasks/pik-20/task-1-on-2023-07-09
tukokset: https://www.soaringspot.com/en_gb/jannen-kisat-2023/results/pik-20/task-1-on-2023-07-09/daily
oma lento OLC:ssa: https://www.onlinecontest.org/olc-3.0/gliding/flightinfo.html?dsId=9551594#map=60.4911%2C22.4588%2C61.1499%2C25.3152
Iltapala! Kun on ihan paras avustaja niin sit kans syödään sen mukasiesti eli oikein hyvin.
Ja ei yhtä ilman toista, seuraavaksi kisapäivä 2 tästä!