Karhulan Ilmailukerho täyttää 80 vuotta 2.1.2025.
Kymin Purjelentokerho perustettiin Korkeakosken puuhiomon koululla 2.1.1945. Kokoukseen osallistui 18 henkilöä. Osa heistä oli ollut aktiivisesti mukana Kymin seurakunnan lennokkikerhon toiminnassa ja perustavan kokouksen osallistujien hämmästykseksi kokoukseen ilmestyi myös Kymin seurakunnan nuorisopappi ja nuorisotyötekijä. Siitä se alkoi.
Aluksi rakennettiin alkeisliitokone Harakkaa ja lisäksi kunnostettiin vaurioituneen ostettua Grunau 9 -konetta.
Kerhon ensimmäisen lennon suoritti autohinauksella Erkki Nikkinen Grunau 9:llä 1. tammikuuta 1947. Lento kesti 31 sekuntia. Kone rikkoutui jo toisena lentopäivänä 12. tammikuuta.
Lennot uutuuttaan hohtavalla Harakalla aloitettiin 23. helmikuuta. Ensimmäisen lennon pituus oli 20 sekuntia.
Seuraavina vuosina toiminta jatkui vaihtelevan verkkaisesti.
Kymin Purjelentokerhon nimi muutettiin Karhulan Ilmailukerhoksi vuonna 1957.
Loppukesästä 1959 kerho hankki ensimmäisen 2-paikaisen koulukoneen, Rhönlerche II:n. Toiminta lähti todelliseen lentoon 60-luvun alkuvuosina. Kalusto kehittyi merkittävästi, ensimmäinen halli valmistui ja lentäjien määrä kasvoi.
60-luvun lopulla ja etenkin 70- ja 80-luvuilla kerho vakiinnutti asemansa valtakunnan kärkikerhojen kastissa, jossa kerhon voidaan katsoa olevan edelleen.
Suurimmat lentomäärät vuosittain ovat olleet yli 4000 lentoa ja tunneissa monesti yli 2000 tuntia vuodessa. Kerholla on tällä hetkellä hyvä nykyaikainen lentokalusto ja asianmukaiset tarvittavat maavermeet, hallit, sauna ja muut puitteet Kymin kentällä. Kerho pyörittää myös Kymin kentällä sijaitsevaa Lentomuseota.
Kerhossa on aikojen saatossa koulutettu jopa yli 750 uutta purjelentäjää, joista monille puuhasta on tullut elinikäinen harrastus.
Kerhon kotikenttä on aina ollut Kymi.
HYVÄ ME!
Ja ne juhlat? Mitäs jos vaikka lauantaina 9. elokuuta Kymissä…