Siirry sisältöön

V-62 päivitys / 1

Näillä sivuilla kerrotaan kerhon vintturin V-62 ajanmukaistamisprojektista.

V-62 oli rakennettu kerholaisten toimesta itse. Se otettiin käyttöön kesäkuussa 1991. Alustana oli Mersu ja hinausmoottorina Scanian 11 litrainen vapaastihengittävä 200 hevosvoimainen dieselmoottori. Vinttausmoottori Mersun päälle oli jo kertaalleen vaihdettu vuonna 2010.

Hyvin palvellut vinssi kuitenkin vääjäämättä kului käytössä. Myös hinattava purjekonekalusto kehittyi. Alkoi keskustelu kokonaan uuden vintturin rakentamisesta koska toiveissa oli lisää kiihtyvyyttä hinausten alussa ja hinausnopeutta etenkin marginaali-olosuhteissa.

Vuosina 2016/2017 "uusvinssipohdinnan" rinnalle syntyi lähinnä Nurmirannan Hanskin toimesta ajatus ”vaan mitäpä jos vanhaa uusittaisiin sieltä sun täältä, eikä vaan ihan vähän vaan isosti”.

Alkuvuodesta 2018 päädyttiin todelliseen versioon "V-62 2.0.": Scania vinttausmoottorin, vaihdelaatikon ja perän kokonaan uusiminen "kahdessa palassa" sekä Mersun rungon huolto.

Kun mahdollisten moottorin kierrosluvut, vaihdelaatioiden ja vetoakselistojen välityssuhteet yms. oli selvitetty alkoi suunnitelmien täsmennyttyä konkreettiset valmistelut syksyllä 2018 kun suunnitelman vaatimia osia alettiin hankkimaan ja entistämään uudenveroiseen kuntoon kaiken muun toiminnan ohessa ja taustalla.

Lopulta mitavan suunnittelu-, valmistelu ja muun taustatyön isoimmat askeleet menivät jotakuinkin näin:

- lokakuussa 2018 haettiin kahdella perävaunukuormalla osia Enonkoskelta: moottori, takasilta (perä), vaihdelaatikot (manuaali ja automaatti) ynnä muuta oheisrompetta

- "väiaikaismanuaalilaatikko" oli Mannersuon Raunon verstaalla tarkastettavana ja huollettavana talvella 2018/2019

- talvella 2019/2020 takasilta (vetoakselisto, perä) oli Tesjoen Nurmirannan Hannun "vintturipajalla" rakennettavana ja moottori Mannersuon Raunon verstaalla, perä saatiin valmiiksi kesällä 2020

- vetoakselisto (perä) ja siihen sopiva "väliaikaisvaihdelaatikko" vaihdettiin muutamassa päivässä syksyllä 2020 ja kokonaisuudella vedettiin vielä koehinauksia ennen lumien tuloa

- Mersun runkoa ja alustaa konnostettiin talvella 2020/2021 ja samalla valmisteltiin mm. vintturin ohjaamoa ja hallintalaitteita seuraavan syksyn ISOA VAIHTOA silmälläpitäen

- vintturin uusi moottori ja automaattivaihdelaatikko vaihdettiin parissa päivässä syyskuun lopulla 2021 ja vedettiin koevetoja koko loppusyksy

Tätä kirjoitettaessa syksyllä 2021 on suunnitelmissa vielä uusia kelat saatavien käytännön kokemusten perusteella (kelan halkaisijan pohdinta).

Uudistusprojekti ei olisi onnistunut ilman monien paikallisten yritysten ja yksittäisten osaajien mittaamattoman arvokasta tukea, jota saatiin materiaalien, monenmoisen tietotaidon ja useiden päivien työpanoksen muodossa. Siitä kaikille nimeltä mainitsemattomille osallisille parin purjelentoalueen kokoiset kiitokset. Harrasteilmailua valtakunnallisesti tukevalta säätiöltäkin anottiin tukea projektiin mutta ei saatu.

 

V-62 vielä työn touhussa moottorin ja vaihdelaation vaihtoa edeltävällä viikolla syksyllä 2021. Konepelti on jo poistettu. Sunnuntaina 26.9. vinssillä vielä hinattiin kerhon maaliinlaskukisat ja muuta muu veto. Jo samana ilta alkoi jo tapahtua.

Mutta palataanpa ajassa hieman taaksepäin...

 

Perä, vaihdelaatikko ja moottori hankittiin käytettyinä ja uudistettiin

 

Uusi voimapesä sellaisena kun se hankittiin ennen pesulle ja perusteelliseen remonttiin päätymistä. Moottorilohko on sama kun vanhassa mutta lisäpuhtia tulee turbon ja muun myötä yli 100 hevosvoimaa, nyt karvan yli 300hv.

Sama murikka laitettuna alla:

Uuteen perään (vetoakselisto keloille) tehtiin monenmoisia uudistuksia ulko- ja sisäpuolelle mm. paineilmalla toimivaan kelan vaihtamiseen liittyen.

Talvikauden purjelentoharrastuspaikka. Kerhotyötä "syvimmillään" mutta peruslentäjältä täysin näkymättömissä. Tmi Juha Peri ei halunnut maksua tilansa ja koneidensa lainaamisesta.

Projektin vaiheita seuraavilla sivuilla. Sivuja on kaikkiaan seitsemän tämän sivun lisäksi.