Siirry sisältöön

Mikojan-Gurevitsh MiG-21BIS (MG-116)

MiG-21BIS on neuvostoliitolaisen MiG-21- sarjan viimeisin kehitysversio. Sen prototyyppi Je-2 lensi ensi kerran 1955. Suomen Ilmavoimat hankki vuosina 1978-1984 yhteensä 22 konetta. MiG-21BIS oli nykyaikana viimeinen konetyyppi, jolla Suomessa voitiin ylittää kaksinkertainen äänennopeus. MiG-21BIS- versiota kehiteltiin ja paranneltiin Suomessa monilta osin. BIS- versio oli ns. jokasäänhävittäjä. MiG-21BIS poistettiin Ilmavoimien käytöstä maaliskuussa 1998.

Museon MG-116 (c/n 75083895) saatiin Ilmavoimilta säilytykseen keväällä 1999. Se on varustettu Kuopiossa lentäneen Hävittäjälentolaivue 31:n merkinnöillä.

Teknisiä tietoja: Kärkiväli 7,15m, pituus 13,75 m, tyhjäpaino 5.000 kg, lentopaino 7.265 kg. Suurin nopeus vaakalennossa korkealla 2150 km/h = Mach 2,05. Moottori Tumanskij R-11F-300 työntövoima 6520 kp.